Som en del av HMS-arbeidet, er det en rekke lovpålagte oppgaver som må utføres. Hvilke oppgaver og hyppigheten av disse varierer fra bransje til bransje. Med et digitalt HMSsystem fra Tudu får du et komplett årshjul med de lovpålagte oppgavene for din bransje. Disse oppgavene er alltid oppdatert iht gjeldende lovverk, slik at du har full oversikt og kontroll. Oppgavene kan også deleges til andre, hvor du får varsel dersom oppgaven ikke er utført i tide.
TIPS! Systemet er ikke begrenset til HMS-oppgaver. Du kan derfor opprette egne oppgaver, hvor du kan legge opp til rutinemessige og periodiske sjekker, samt få oversikt over viktige begivenheter.
Som en del av HMS-arbeidet, skal alle virksomheter ha rutiner for å avdekke, følge opp og forebygge avvik i virksomheten. Et avvik kan være alt fra ulykker og mangel på verneutstyr til ansatte som er utsatt for mer støy og vibrasjoner enn hva som er tillatt. Med et digitalt avvikssystem ligger alt til rette for at avvik blir registrert og fulgt opp på en enkel og smidig måte. Alle ansatte i virksomheten kan få tilgang til avvikssystemet, slik at avvik kan meldes i alle deler av driften. På denne måten får du som leder god oversikt over utfordringer og forbedringspotensiale i virksomheten.
Avvikssystemet er tilpasset mobil, og kan benyttes når som helst så lenge man har internettdekning.
Flere av de lovpålagte oppgavene har en rekke spørsmål som må besvares, og da kan disse kobles opp mot et skjema. I systemet finner du derfor en rekke ulike skjemamaler og
sjekklister som er tilpasset din bransje. Dersom du ikke finner en som passer deg, kan du opprette dine egne skjemamaler og sjekklister dersom du ønsker det.
Hvis du ønsker å gjennomføre medarbeidersamtaler i systemet, så finnes det en ferdig mal i systemet. I motsetning til maler som knyttes opp mot de lovpålagte oppgavene, vil malen
for medarbeidersamtalen kobles opp mot ansattportalen. På denne måten vil dokumentet lagres i den ansattes egen mappe.
Les mer om ansattportalen
Dersom noen av spørsmålene er irrelevante og/eller du ønsker andre spørsmål, så kan du enkelt tilpasset dette. Alle skjemamaler og sjekklister kan redigeres og tilpasses din virksomhet.
Håndbøker og rutiner er viktige dokumenter som gir informasjon om hvilke retningslinjer, regler, prosedyrer etc. man har i virksomheten. Håndbøker og rutiner befinner seg
ofte i permer eller gjemt bort i en eller annen mappe. Gjør disse tilgjengelig ved å laste de opp i systemet, slik at de ansatte får rask og enkelt tilgang når de trenger det. Dette kan være
hms-håndbok, personalhåndbok*, lederhåndbok, rutiner for bruk av utstyr m.fl. Vi kan også bistå dere i å opprette nye håndbøker og rutiner dersom det er behov for det.
Alle håndbøker og rutiner kan også tilgangsstyres, slik at tilgangen kan begrenses til de som trenger den. Det kan også kreves signatur, dersom den ansatte må bekrefte at håndboken
og/eller eller rutinen er lest og forstått. .
Les mer om personalhåndboken
INKLUDERT
Mal for personalhåndbok er
inkludert i systemet.
Dersom du allerede har
systemet, kan du kontakte
supportavdelingen, så hjelper vi
deg med å få personalhåndboken implementert
Med Tudu følger muligheten til å bygge eget dokumentsenter av rutiner, håndbøker og annen dokumentasjon!
Her kan du bygge din egen mappestruktur, eller endre strukturen som ligger som standard. I alle mapper kan du skrive teksten rett inn, eller laste opp ønskede vedlegg. Skulle du
ønske å bygge inn et spørreskjema, f.eks. en SJA i en av mappene, så er dette også mulig. Tilgang til de ulike mappene og filene du laster opp, kan styresper avdeling eller på individ nivå. Det er mulig å sette mapper
synlig kun for de som skal se alt
TILGANGSSTYRING
Alle mapper kan tilgangstyres,
slik at tilgangen begrenses til
de som trenger den. Du kan
begrense på avdelingsnivå eller
individnivå. Det kan også kreves
signatur, dersom den ansatte
må bekreft å ha lest og forstått
innholdet.
Verneombudet er en viktig ressurs i alle virksomheter, og er bindeleddet mellom arbeidsgiver og arbeidertaker. Verneombudets rolle er å hjelpe arbeidsgiver, og påse at
arbeidsplassen er trygg gjennom systematisk HMS-arbeid.
En verneombudsmappe, er en et eget område der verneombudet samler all dokumentasjon som gjøres i forbindelse med rollen som verneombud. Ved å samle denne
dokumentasjonen digitalt, vil den være lett tilgjengelig og lett å videreføre hvis det velges nytt verneombud. Verneombudsmappen fungerer på samme måte som øvrige
mapper i dokumentsenteret.
Les mer om dokumentsenter
VISSTE DU AT?
Fra 1.1.2024 må virksomheter
med mer enn 5 ansatte må ha
verneombud. Det spiller ingen
rolle hvilken stillingsbrøk den
ansatte har for å være med i
tellingen. Betales det lønn, skal
den ansatte telles.