Vernetjeneste
Verneombudet innehar en viktig rolle i enhver virksomhet ved å fungere som bindeleddet mellom arbeidsgiver og arbeidstakere når det gjelder HMS. Denne rollen er langt mer enn bare en formalitet; verneombudet er en aktiv pådriver for et trygt og godt arbeidsmiljø. Deres primære oppgave er å bistå arbeidsgiver i det systematiske HMS-arbeidet og samtidig ivareta arbeidstakernes interesser knyttet til sikkerhet og trivsel på arbeidsplassen.
Verneombudet er med på å sikre at arbeidsplassen er trygg ved å delta i planlegging og gjennomføring av tiltak som berører arbeidsmiljøet. Dette kan inkludere alt fra å identifisere potensielle farer og foreslå forbedringer, til å følge opp at nødvendige tiltak blir iverksatt. Verneombudet har også rett til å stoppe farlig arbeid dersom det er umiddelbar fare for liv og helse. Deres engasjement er avgjørende for å skape en positiv sikkerhetskultur i bedriften.
For å utføre sine oppgaver på en effektiv måte, er det viktig at verneombudet har god oversikt over relevant dokumentasjon. En tradisjonell "verneombudsmappe" har ofte vært en fysisk perm som inneholder notater, rapporter fra vernerunder, korrespondanse og annen dokumentasjon knyttet til verneombudets arbeid.
Tudu Compliance tilbyr en digital løsning for dette i form av en dedikert verneombudsmappe.
Dette er et eget, strukturert område i dokumentsenteret hvor verneombudet enkelt kan samle og organisere all relevant dokumentasjon digitalt.
Fordelene med en digital verneombudsmappe er mange:
Lett tilgjengelighet: Dokumentasjonen er tilgjengelig når og hvor verneombudet trenger den, fra hvilken som helst enhet.
Enkel deling: Informasjon kan enkelt deles med arbeidsgiver, ledere og andre relevante parter.
Sikker lagring: Dokumentene er trygt lagret og beskyttet.
Enkel overføring: Ved et eventuelt skifte av verneombud, er all historikk og dokumentasjon lett å videreføre til den nye personen i rollen, noe som sikrer kontinuitet i HMS-arbeidet.
VISSTE DU AT?
Fra og med 1. januar 2024 er det et lovkrav at bedrifter med mer enn 5 ansatte må ha verneombud. Det er viktig å merke seg at det ikke spiller noen rolle hvilken stillingsbrøk den enkelte ansatte har for å bli inkludert i dette antallet. Dersom en person mottar lønn fra bedriften, skal vedkommende telles med. Dette understreker viktigheten av verneombudets rolle i et bredere spekter av virksomheter enn tidligere.
Ved å tilrettelegge for en digital verneombudsmappe, ønsker vi å styrke verneombudets mulighet til å utføre sitt viktige arbeid på en mest mulig effektiv og oversiktlig måte. Dette bidrar til et bedre og tryggere arbeidsmiljø for alle.
Gratis demonstrasjon av Tudu Compliance
Benytt skjema for en gratis demonstrasjon av Tudu Compliance. Sammen går vi gjennom systemet og ser på de ulike funksjonalitetene.